luokanopettaja, psykoterapeuttiopiskelija Susanna Heikura ja erityisopettaja Anna-Maija Leinonen
Hanketta ovat olleet testaamassa ja tukemassa: koulukuraattori Johanna Pesälä, luokanopettajat Pirjo Törmälä ja Janne Pennanen.
Malli on saanut Pohjoisen tehostetun ja erityisen tuen kehittämisverkostolta stipendin (3500e) mallin lanseeraamiseen valtakunnallisesti
.

Mallia on esitelty Rovaniemellä 29-30.9.2011 Opettajuus ja tukitoimien kehittäminen foorumissa
ja Byskerydin yliopistolla Drammenissa Norjassa 21-23.11
Sai Väyrynen, 2012, Lapin yliopisto; Kuntokoulu raporttissa mainitsee mallin uudeksi tavaksi ratkoa asioita ratkaisukeskeisesti.
Vanhempien ja lasten kokemuksia:

– Hienoa,
että kaikki olivat halukkaita hakemaan erilaisia keinoja, miten riitoja
pystyttäisiin vähentämään, esim. kännykkäviestin vähentäminen
– Lapsi 1: OPimme ainakin sen, että ei aina kannata mennä tulkitsemaan toisten
tekemisiä/kirjoituksia siten, että on suuttunut, tai enää olla kavereita, jos
ei sillä hetkellä oteta leikkiin mukaan. Tärkeänä pidin sitä, että lapset, sekä
aikuiset saivat ilmaista omia tuntemuksiaan sekä yhdessä haettiin ratkaisuja
siihen, miten kaikilla olisi kiva olla koulussa ja kenelläkään ei olisi paha
mieli. Mielestäni oli hyvä, että yhdessä käytiin riitoja läpi ja
sovittiin, että ketään ei jätetä ulkopuolelle. Oppilaasta oli kiva huomata,
että koulukuraattorikin oli sellainen aikuinen, jolle voi mennä juttelemaan. Oli
kiva, että ikäville asioille oikeasti haluttiin tehdä jotain.
–
Vanhempi
1 mielestä palavereilla oli selvästi
positiivinen vaikutus siihen, että lapsilla on mennyt tosi kivasti, ja jos
joitakin erimielisyyksiä on ollut, he ovat yhdessä pystyneet omin päin
selvittämään niitä.
– Vanhempi
2: Meillä on ollut tosi rauhallista viime kevään istuntojen jälkeen. Mitä
pieniä ristiriitoja on tullut, niin lapset ovat hienosti ratkoneet asiat
keskenään. Istunnoista minulla on pelkästään hyvää sanottavaa; sai taas todeta,
että puhuminen auttaa ja tytöt saivat hyviä välineitä riitojen käsittelyyn.
Minun mielestäni oli hyvä, että kaikki vanhemmat olivat paikalla; sai kuulla
heidän mielipiteet ja näkemykset asiasta. Lapset ovat oppineet jakamaan
kaverit; ei tule enää riitoja esim. Siitä, että kuka on ehtinyt kysyä, eikä
tehdä enää kaverivarauksia viikkojen päähän. Lapseni on oppinut luottamaan
itseensä ja kaverisuhteisiinsa. Hän tykkää monesti kulkea ihan yksinkin
kouluun, eikä käydä enää kilpajuoksua kaverin luo. Toivotaan,
että tämä tilanne pysyy ennallaan.
– Lapsi2
: Minun mielestä on ollut apua istunnoista, kun on sanottu suoraan ja
tunnustettu kaikki valheet tai mitä kielenpäällä on ollut. Kuiskiminen on
vähentynyt ja jos jotain tärkeää asiaa, niin sanotaan koulun jälkeen. Ja,
kun sanotaan aina suoraan.
–
Vanhempi3:
mielestäni oli hyvä, että keskustelut käytiin ja kaikki vanhemmat kutsuttiin
paikalle. Asian esille nostamisella oppilaiden toiminnalle saatiin stoppi ja
lapset miettimään asioita. Näin hyvänä asiana, että palavereita pidettin
useita, sillä näin asioille saatiin jatkumo ja lapset ymmärtämään, että
toimintatapojen täytyy muuttua. Yksi palaveri ei välttämättä olisi hyödyntänyt
niin paljoa. Palavereissa kaikki eivät varmasti rohjenneet todellisia
mielipiteitä ilmaisemaan, mutta kokoontumiset olivat kuitenkin hyviä ja
edesauttoivat kiusaamisen vähentymistä. Kuraattorin läsnäoloa hieman mietin. Ymmärrän,
miksi hän oli paikalla, mutta koen, että hän jäi vähän ulkopuoliseksi. Hän
ei tunne oppilaita entuudestaan.
– Oppilas 3:
Emme ole enää niin ilkeitä toisillemme kuin ennen. Oli hyvä, kun pidimme
palavereita. Olen oppinut palavereiden ansiosta kiinnittämään enemmän huomiota
kavereihin ja heidän mielialoihin. Jos joku on allapäin ja yksin, huolestun ja
menen kysymään, mikä toisella on. Jos kaverilla on paha mieli, niin minullakin
on helposti paha mieli. Aikuisten mukanaolo jännitti; ei uskaltanut aina sanoa
kaikkea mitä olisi halunnut ja mitä oli mielen päällä. Oppilas
kokee, että kaikki eivät olleet aina rehellisiä palavereissa.
Koulukuraattori mukana Ratkomossa
Kuraattorin läsnä olo Ratkomossa
oli ja on jatkossakin mielestäni tärkeä. Ratkomossa pyritään löytämään lasten
kanssa ratkaisua tilanteeseen ja on tärkeää että meitä aikuisia on useasta
ammatillisesta näkökulmasta tarjoamassa mahdollisuutta jakaa tunteita ja
mielipiteitä turvallisesti yhteisissä tapaamisissa. Koulukuraattorina saan
mahdollisuuden havainnoida lasten tunteita ja löytämään ne jotka ovat tunteiden
tasolla kokeneet tilanteen voimakkaammin. Näin ollen tarjoan mahdollisuutta luoda minuun kontaktia mahdollista myöhempää
kanssa käymistä varten lasten ja heidän vanhempiensa kanssa. Koulukuraattori on
palavereissa mukana omasta ammatillisesta viitekehyksestä. Koulukuraattori tuo
palavereihin oman ammatillisen osaamisensa.
Ratkomon kaltainen
työskentelytapa antaa minulle paljon tietoa lasten sosiaalisista suhteista. Se
tuo lasten oman äänen ja kokemuksen esille. Vanhempien läsnäolo antaa lisä
tietoa siltä osin mitä lapsi ei osaa itse sanoittaa taustalla olevista asioista
ja ilmiöistä. Koulukuraattorin tehtävä on myös luonnollisesti kohdata lapsi
kouluarjessa ja kysellä kuulumisia tapahtumiin liittyen. Näin jälkiseuranta on
myös kaikkien vastuulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti