Tuntui turhauttavalta ratkoa kuukaudesta toiseen samoja ristiriitatilanteita oppilaiden välillä, kun pysyvää muutosta käyttäytymiseen ei kuitenkaan tarpeeksi paljon tullut. Aiemmin pienten ristiriitojen sovitteluun olimme käyttäneet onnistuneesti vertaissovittelua, jossa koulutetut isot oppilaat ratkoivat pienempien oppilaiden ristiriitatilanteita. Nykyisin vertaisovittelun olemme korvanneet Kiva- ohjelmalla.
Kuitenkin Kiva-ohjelma tarvitsee mielestämme rinnalleen myös pitkäkestoisemman mallin, jossa perheet otetaan mukaan asiantuntijoiksi ja avuksi. Ratkomossa pyritään pääsemään yhdessä eteenpäin. Matkan varrella opitaan elämänhallintaa, otetaan haltuun työkaluja ristiriitojen ratkaisemiseen ja opitaan tekemään kompromisseja.
Ratkomo syntyi tekemällä ja kokemalla. Ensimmäisessä Ratkomo-kokoontumisessa oli mukana viisi perhettä, koulukuraattori, kaksi luokanopettajaa ja erityisopettaja. Aiheena oli kiusaaminen ja ryhmän ulkopuolelle jättäminen. Kokoontumiset kestivät puoli vuotta, noin kolmen viikon välein, koko kevään. Kaikista kokoontumista laadittiin pöytäkirjat, jotka luettiin seuraavan tapaamisen alussa. Kiusaaminen loppui ja oppilaat oppivat monia työkaluja, kuinka hyväksyä erilaisuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti